tirsdag 29. november 2011

5 av 5 maraton fullført !


Jippi! Da er målet for året 2011 nådd, 5 maraton på norsk jord. Jeg trodde dette skulle bli ganske så enkelt for meg. Men det skulle vise seg å ikke bli så enkelt som antatt. Har noe å lære der når det gjelder planlegning av løp/konkurranser. Det er ikke sikkert du kan starte på de løp du har planlagt. Da kan det fort bli litt vanskelig med å fylle kota med løp. Mye verre en på taxfree`n i allefall. En annen ting ang. å planlegge så mange maraton på en sesong er at det er nesten 2mnd. på sommeren det er helt tørke i løp, tross mye regn. Har mann stor familie blir det ofte mere komplisert å delta på løp langt unna heimen også. Men det går jo.....

Jeg startet sesongen med Ringerike Ultrafestival. Dette har blitt et ultraløp jeg digger, forsåvidt det enenste ultraløpet jeg har deltatt i flere ganger også. Men så holder jeg jo bare på med ultratrening også da ;-)Løpet gikk i slutten av April, formen min var da veldig bra følte jeg. Det gikk bedre enn hva jeg hadde trodd, passerte maraton distansen på tiden 3:41, å avsluttet med en distanse på 64020m på 6 timer :)
Dette gir en snittfart på 5minutter og 34 sekunder i snitt, å det syntes jeg er bra. Selv om jeg lå litt bak Gjermund Sørstad å resten av "grom" gutta. Noen uker seinere var det klart for neste løp, Hadeland maraton. Dette er et løp jeg har deltatt i flere ganger. Men bare på halve distansen, å det er stor forskjell. Det sies at når du har løpt halve distansen (21km), så har du gjort unna 1/3 av et maraton :).

Denne maratonen kom litt nære ultraen, kjente den fortsatt i kroppen. Særlig hofter og rompe. Men det gikk seg til etter hvert, selv om krampa satt i da jeg la ut på andre runde. Her er det mye stigning i starten også. Hadeland maraton er nok et løp jeg kommer til å starte i så lenge helsa holder eller at det kommer noe som frister enda mere. Hadeland er ikke som andre maraton.....litt "uvanlig" på en ubeskrivelig måte. Det er liksom så koselig. Her tuslet jeg i mål på tiden 3:38. En tid jeg var og er fornøyd med. Å nå er det ingen maraton før uti August.

I August kom liksom den store løpefesten , Ringeriksmaraton. Da er det skikkelig liv og røre på Jevnaker og Hønefoss. Dette er jo mere en staffet(staffetmaraton) eller parmaraton der to stykker løper en halvdel hver (2x21km) en det er maraton. Her er det et fåtall som løper maraton. Men jeg er med......på hel selvfølgelig.Tiden her ble 3:52. Dette var en tid jeg ikke var særlig fornøyd med. Formkurven var skikklig på nedtur....kjipt. Men lite jeg kunne gjøre med det. Men det var liksom i neste måned jeg skulle gjøre DET, sette persj.

For i September er det jo Oslomaraton, den liker jeg godt. Den blir bare bedre og bedre år for år. Merket ikke at islendingen måtte gi ifra seg pinnen, hele øya ble jo "konk", Fokus Bank som tok over som hovedsponsor. Men så lenge SK Vidar holder tøylene blir det bra vet du. Det eneste som var litt irriterende var det det i år var nok en ny trasse. Men det får jeg tåle, håper bare et det er siste gang den blir forandret.
Da jeg liker best å konkurrere imot meg selv på fjorårs tider og persjer. Oslomaraton gikk som forventet, gikk på en  velkjent smell. Men kom meg i mål på ny persj. 3:35 :) Good Boy!!!!!

Nå var det bare å gå å vente på Jessheim Vintermaraton som går av stabelen i November, et løp jeg har hatt lyst til å løpe mange ganger. Men har kommet noe i veien, sikkert en skade eller to. Hadde veldig ustabile perioder i år også. Men ante håp om å starte på Jessheim. Min 5. og dermed siste maraton på norsk jord i 2011. :) Her gikk det lett og fint helt til den magiske grensa, å da smalt det skikkelig. Jeg fikk karet meg i mål på tiden 3:37. Men det spiller ingen rolle så lenge jeg kom meg i mål.....



Foto: Ringerike Ultrafestival .




                                                    5 maraton i boks :)

4 kommentarer:

  1. Så flott, Ståle.
    Neste mål er da Hytteplanken 2012... dvs fullføre 3 norske ultraløp.
    5 på Norsk tar du i bare dragsuget :-) (2-3 av dem kan du jo ta i ultraløpene).

    SvarSlett
  2. Tusen takk gammel`n! Jeg skulle gjerne ha sagt ja til ditt forslag her og nå. Men siden jeg nettopp har oppdaget at jeg har urinsyregikt + at jeg har fått baker cyste bak venstre kne kan jeg ikke love noe her også. Men HÅPET er der ;-)

    SvarSlett
  3. Grattis med vel i havn med målsettingen Ståle! Håper plagene går seg til så neste sesong også blir bra :-)

    SvarSlett
  4. Takk det samme Kjetil ! Håper det jeg også :)

    SvarSlett