tirsdag 13. desember 2011

Baker`s Cyste my ass.......!!!!

Har nå fått undersøkt hevelsen/kulen jeg har bak venstre kne, fikk en henvisning av min fastlege til ultralyd på Ringerike sykehus. Dette var noe jeg hadde litt blandet følelse av å reise på. Men det er jo meg det gjelder, å jeg som har bedt om det. Tuslet inn på sykehuset etter at jeg hadde fått "snik-parkert" et stykke unna, da jeg ikke hadde småpenger til parkering. Q-Park er jo sheriffer på sykehus parkeringen også nå, så pass på så du ikke blir innlagt. Da kan det fort bli dyrt!

Under undersøkelsen med ultralyd merket jeg med en gang at doktoren ikke leitet på riktig sted bak kneet, så det tok ikke lang tid før han sa " Finner ingen ting jeg......!) Jeg ba han snu monitoren imot meg slik at jeg også kunne se. Det syntes han var en god idè. Jeg pekte med en finger på punktet jeg merker hevesen/kulen som gjør at jeg ikke kan bøye beinet like mye som jeg ønsker. Å det gikk ikke mange sekundene før han sa " der ja.....der er det noe". Jeg hadde fortalt han at jeg var litt usikker på om jeg skulle bli glad eller trist om han fant noe. Men om jeg ikke ønsket at han skulle finne noe så kunne jeg var bare ha holdt munn eller holdt meg hjemme, så det var vel en viss glede  at det var noe "galt" der.

Det var en baker cyste på størrelse med en vanlig lighter, 45mm x 15mm x 10mm. Dette er stort nok til at det merkes godt i knehasen skal jeg love deg. Har nå lest mye om denne typen cyste, å den er jo ikke særlig farlig. Men det som kan være farlig er at den ofte kan ha bakgrunn i leddgikt om du får den i voksen alder. Dette er noe  jeg ikke håper og tror. Jeg kan da ikke være så uheldig. Føler at alt har "jobbet" imot meg den siste tiden. Har lagt ved et bilde som forklarer litt om hva en baker cyste er. Her ser der at leddvæsken (grønn) lekker ut bak kneet å danner en hevelse. En slik cyste kan det gå alt ifra måneder til år før den kan trekke seg tilbake å bli borte. Håper den snart forsvinner......

 Da undersøkelsen var over tuslet jeg ut over sykehusplassen med en klump i halsen og en klump bak kne. Jeg hadde altså blitt en "klump" rikere etter sykehus besøket. Cysten kan som sagt bli borte av seg selv, da "skaden" som forårsaker cysten er leget. Men i sjeldne tilfeller må den fjernes ved tapping eller operasjon. Dette er ikke helt ufarlig med tanke på komplikasjoner seinere, så det er siste utvei. Jeg håper bare det ikke er leddgikt. Musespiste ledd er ikke tøft !. Så venter nå på rønken av begge knærne + ankler, se om de finner noe galt. Har siden jeg startet på dette innlegget fått nye "merkelige" plager. Men det er noe jeg kommer tilbake til i nytt innlegg. Veldig bra at cysten ikke sitter "in my ass" i allefall :)

Tusen takk for at du lese/deler/følger med på denne "sjuke-bloggen" som det har utviklet seg til å bli. Men jeg har fortsatt håpet om at det snart "dreier" i riktig retning igjen..........




12 kommentarer:

  1. Hei, hadde baker cyst min kom på grunn av en menisk skade, har du tatt MR?

    Hilsen Anders Lindell

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg har ikke tatt MR. Men dette er noe jeg har maset om på min fastlege eller turnuslege som jeg nå er hos. Han sier at han ikke kan bestille MR så lenge det ikke er god nok grunn for det. Da det er en veldig kostbar undersøkelse. Han påstår at det ikke er noe galt med menisken, ikke vet jeg. Men dette er jammen noe jeg skal si til han neste gang, skal kontakte han da jeg har fått svar på rønken. Tusen takk for info Anders :) Har du blitt kvitt cysten ?

    SvarSlett
  3. hei Ståle, jeg har en stesønn på 20 år som har fått samme diagnose (symptom?) Det er i alle fall vondt, og vi satser også på at den skal bli bort etter hvert.Vi har fått undersøkt for revmatisme uten at noe slikt er påvist.

    SvarSlett
  4. Hei Bjørn ! Det er veldig vanlig at barn/unge som trener får en baker cyste. Men den blir sjelden en plage, å forsvinner av seg selv. Min er også på tur bort nå......men redd den kommer tilbake, ikke for at den er vond. Men det kan være et "hint" om en skade i kneet. Ofte også leddgikt i voksen alder. God bedring til din stesønn......dette fikser vi :)

    SvarSlett
  5. Har vært operert for den 2 ganger, da cyste nr. 3 var på tur sprakk den (djevelsk vondt :'()! Nå er nr. 4 kommet, og jeg vet ikke min arme råd, skal jeg la meg operere eller få tappet den før den sprekker? Jep har psoriasis artritt.

    SvarSlett
  6. Huff og huff Anonym ! Det er ikke enkelt å vite hva mann skal gjøre. Men som jeg sier så blir ikke en baker cyste borte for alltid så lenge "skaden" som er årsaken leges/blir borte. Du har sikkert les mere en meg på dette. Mye mere erfaring også. Men det jeg kan si er jo at R-I-C-E (Rest, Ice, Compression and Elevation). Dette er utrolig viktig om den sprekker, lindrer veldig. Ha alltid en ispose klar i fryseren. Det kan også brukes selv om cysten ikke har sprukket.

    Det finnes også noen øvelser mann kan gjøre som vist nok skal hjelp imot baker cyste. Videoen kan du se her.

    http://www.livestrong.com/video/3707-treat-bakers-cyst/

    Om det hjelper vet jeg ikke...men ingen ting skal være uprøvet før man gir seg :)

    Stå på og lykke til :)

    PS! La meg gjerne høre ifra deg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja huff, nå er om ikke hevelsen gått ned etter voltarenkur 2 gått ned vil jeg KANSKJE tro at det er en bakers nr 4 som har sprukket.... Skada meg på nyåret 2013, foten ble blå og hoven! Etter det har jeg faktisk ikke merka kulen :(
      Jeg er den anonyme som skrev det forrige anonyme innlegget

      Slett
  7. Huff! Slitsom å ha det slik, 4 bakers som har sprukket høres ikke godt ut i det hele tatt. Hvordan skadet du foten ? Det virker som at jeg har kontroll på mitt bein nå. Men tør ikke glede meg for mye :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Var på tur til en bursdag og hadde hørt at det var elg ute i et område jeg skulle gjennom tidligere på dagen.. Glupe meg tok fart på sparken og fikk sånn fart at jeg tryna på meiene ;( Ikke er jeg blant de letteste i verden heller, så en tung kropp oppå dette...... Ikke godt! Bra jeg har snille venner som hjelper til med diverse i disse snøtider :)

      Slett
    2. To av bakersene er operert bort...De andre har jeg bare en teori om siden de ikke fant noe tegn på blodpropp. Er heldig og blir kjørt hit og dit :)

      Slett
  8. Er 13 år og har samme diagnose. Baker cyste er veldig vondt etter du har vert i fysisk aktivitet ( handball og fotballtrening) Det som er ekkelt å tenke på er at den kan plutseleg sprekke og det kjem sterke smerter ned over leggen. Nokon som har opplevd det og har råd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke du skal bekymre deg for mye over diagnosen. Om cysten ikke blir borte av seg selv etter en lengre tid hadde jeg kontaktet fastlegen å hørt om muligheten til å få "tappet" ned cysten. Å gitt den en dæsj med kortison. Et lite tilleggstips er å ikke "over bøye" kneet under uttøying ol. Om cysten skulle sprekke er det nok bare å få beinet høyt, is pose og noe smertestillende. Fordelen er at om den sprekker er det ikke sikkert den kommer tilbake :-) Lykke til ..

      Slett