torsdag 15. desember 2011

Så om ikke det var nok....

Rett etter at bekreftelsen på at baker cyste i venstre kne var i boks blåste høyre kne seg opp som lyn ifra klar himmel. Hjelp !! Hva skjer med meg ? Jeg har da ikke gjort noe som skulle tilsi at noe slikt skulle oppstå. Men det brydde kroppen min seg litt om. Hevelsen bare øket på, jeg ble oppgitt og nesten litt desperat. Kan det ikke snart være nok overraskelser, ikke lenge til julaften heller. Det er da jeg ønsker overraskelser, å kun av den gode og gledelige typen, ikke slikt dritt som dette her. Men det var nå bare å kaste seg på telefonen til doktoren, innta piller imot betennelse og smerter å stupe/krøke seg ned i fryseren etter en ispose og krykker som står strategisk plassert nede ved kjellerdøren. Å så lei jeg er dette her......hva er det denne gangen monn tro :§ Det kan da ikke være urinsyregikt ! For jeg har jo lagt om kostholdet til de grader.
Hevelsen var på en måte rundt hele høyre kne (ikke kneet hvor cysten sitter). Men ingen hevelse foran eller under kneskålen, ikke var det ømt, rødt og varmt heller. Så dette lignet ikke på urinsyregikt "attack" som jeg har opplevd så mange av. Nei, dette var noe helt annet det merket jeg. Men hva kan det være ?


Hovent ?


Jeg begynner å bli veldig frustrert, å stiller meg selv mange spørsmål og tanker om hva det kan være å hva jeg evt. kan gjøre for å slippe "ting" som dette her. Dette MÅ jeg finne ut av. Hevelsen startet på en tirsdag, hadde da løpt en kort tur (7km) søndag. Kan det da være løpeturen? Litt usikker på det gitt......skulle vel ikke ha kommet hevelse etter flere dager :§

Jeg satt litt på kneet søndag å kappet noen sponplater, kan det ha skjedd noe da ? Veldig, veldig usikker, å jeg holder jo på med så mye at det er ikke enkelt å finne noe konkret årsak så lenge jeg ikke har merket noen feil skjær av betydning. Kanskje jeg er følelsesløs ? Nei, da skulle jeg vel heller ikke ha merket noe nå ! Nei, dette er håpløst.

Doktoren var like frustrert som meg, fatter ikke hva dette kan være. Men han ble imponert over min kunnskap om "alt" rundt ting som kan skje med kneet. Han lurte på om jeg jobbet i helsevesenet. Men det gjør jeg jo ikke, jeg er jo høvelmester :P Men liker å sette meg inn i ting som gjelder meg selv. Jeg ønsker veldig å finne ut av dette så fort som mulig, så jeg bruker internett. Her skaffer jeg meg kunnskap og informasjon ifra sider jeg mener å kunne stole på. Men bare rundt de ting som berører meg selv, vist ikke hadde det blitt for mye informasjon å fordøye. Dette er jo det positive med det hele. Men skulle gjerne ha vært foruten. 

Turnus legen gav meg resept på noen andre tabletter en de jeg hadde i fra før, fatter ikke helt hvorfor. Mulig fastlegen og turnuslegen ikke har aksjer i samme medisinprodusent. Han skulle også bestille rønken av begge knær og ankler. Jeg ymtet innpå å få ta MR med det mente han det ikke var grunnlag nok til å få, "dette er tross alt en veldig kostbar undersøkelse", sa han. Men det er jammen ikke gratis at jeg ikke jobber heller, tenkte jeg. Ønsker å komme tilbake på jobb så fort som fy !!! Blir oppgitt......Men jeg hadde rett på at dette ikke var podagra relatert, prøvene var fine på urinsyre. Å det er jo bra. Får å se litt på det som er positivt. Kostholdet mitt funker !


Jeg fortsatte min hverdag med tabletter, krykker og skrikende unger + en kone som jobber turnus. Da blir det ikke mye tid til egen pleie......men litt klarer jeg jo å presse inn. Men mye ekstra styr med krykker som bare er i veien. Noen ganger "snik" går jeg uten ;-) Men smerter setter grenser og bevegelsene ser ikke særlig menneskelige ut. En kveld jeg skulle noe så uskyldig som å gå på do fikk jeg meg litt av en overraskelse. Idet jeg skulle reise meg ifra toalettsetet kom det en slags "skvise" lyd, å følelsen av at noe ble presset ned i leggen.  Dette var skikkelig creepy :o\ Det gikk bare få sekunder så var det meste av hevelsen flyttet ned til  øverste del på leggen. Er dette virkelig mulig ? Kan vi her snakke om å ha bæsja i leggen å ikke på ? Har lest om at cyster kan sprekke å komme ned i leggen...men usikker på hva dette her er. Noe bæsj er det uansett !!



Ops! Kom vist ned i leggen......


Da var det bare å kaste seg på telefonen igjen, har egen "hot-linje" til doktoren jeg nå,slipper vente tid og kø ved sentralborden. Fikk time dagen etter jeg ringte, litt vel lenge spør du meg. Men det er vel folk som det haster mere med en meg, jeg har jo allverdens av tid, NOT!!!  Dette har jeg IKKE tid til. Men legen forsto ingen ting av dette, så jeg følte meg enda mere hjelpeløs.......Jeg kunne nå tydelig fortsette å følge hevelsen, den seig nedover leggen. Å jammen fikk jeg ikke rett. Den kommer til å havne i ankelen.....så nå sitter jeg her med hoven ankel som gjør vondt. Fatter ingen ting av dette.....gjør du ?


Her MÅ det vel stoppe ;-)

Har lest meg til at om en hevelse sprekker feks. i kne kan væsken trenge seg ned i mellom leggmusklene, og forårsake betennelse. Lurer på om dette kan være noe slikt ?
Dette blir mann uansett IKKE i god form av, så dette MÅ jeg finne svaret på. Kan ikke ha de slikt :( Grrrr......blir lite av å løpe langt med et smil om munnen, slik jeg liker det :§





-Løpe langt en eller annen gang-









5 kommentarer:

  1. Nå er det synd på deg. :-(

    Kjedelige greier dette her. Du får henge i også krysser vi fingerne for at legene finner en kur og at det blir både langløping og smil om ikke veldig lenge. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Huff, dette er ikke bra:( Men mest sansynelig forsvinner svineriet like raskt som det dukket opp. Hold ut, nå kan det bare bli bedre:)

    SvarSlett
  3. Jeg har tidligere etter beste evne kommentert dette. Kjedelige greier - og spesielt kjedelig inntil du vet hva årsaken er. Jeg har jo fersk erfaring med manglende diagnose på "Symfysitten" min - som det tok et helt år å finne ut av. Håper virkelig at du mye raskere finner ut av det svineriet du har.

    SvarSlett
  4. Hei Ståle
    Et tips, Nimi ullevål stadion. Har selv meget god erfaring med leger og fysio der.
    Gikk med noe fastlege og Ringerike sykehus mente var betennelse. Det viste seg etter undersøkelser og MR-røntgen som ble tatt samme dag jeg var der, at det var et brudd i ankelen.
    Har også fått fantatisk hjelp i opptrening av ryggen min på Nimi.

    Åsmund

    SvarSlett
  5. Tusen takk alle sammen for tips og støtte! Håper jeg snart blir løpeklar, skal på rønken i starten av januar. Dette er ikke særlig moro, huff og huff. Men det ordner seg vel snart får jeg håpe ;-) God tur på neste økt alle sprekinger !!!

    SvarSlett