onsdag 12. oktober 2016

Skagenmarathon 2016 - En luftig fornøyelse

Høstferie for meg er på vei til å bli en tradisjon med å løpe maraton i Danmark
Nærmere bestemt Skagen.  Jeg deltok for første gang der i fjor. Det fristet til gjentakelse.  Så jeg meldte meg på i år også.  Løpet arrangeres på lørdagen i uke 40, perfekt med tanke på skoleferien.

Løypa i år var litt forandret fra i fjor.  Men bare så justeringer.  Dette gjorde at traséen nå gikk litt mer på sti en tidligere.  Men vi slapp da unna en tur /retur strekke til fyret. Noe jeg likte godt.

Årets løp hadde rekord deltakelse,  over 2000 løpere på alle distanser.  Litt over 200 på maratondistansen.  Distansen hvor jeg starter selvfølgelig.  Fordelen for meg i år var at jeg var kjent med området og system.  Kjørte rett til gratis parkering ved hallen hvor startnummerutdeling og dusjen er. Perfekt det.  Herfra å ned til start er det ca 10 minutter å gå. Så her kunne jeg ta det med ro. Ingen stress. 

Jeg var veldig usikker på bekledning.  Det små regnet litt,  8 grader og 13 s/m vind.  Nokså uvanlig løpe vær for meg.  Vinden var det som uroet meg mest. Valget falt på lang skins underdel, langermet craft trøye + en hytteplan singlet.  Også Norges buffen :-)

Klokken 1100 gikk starten.  Jeg var tent.  Kroppen føltes fin.  Tross forkjølelse og lite puff den siste tiden.  Starten var som i alle andre løp,  galskap.  Jeg løp med litt vel kjapp kilometertid.  Men pulsen var ikke avskrekkende høy. Feltet delte seg raskt opp.  Jeg hadde plutselig havnet i en gruppe av 3-4 løpere som løp litt for sakte etter hva jeg ønsket.  Jeg MÅTTE komme meg opp til gruppa som lå foran oss.  De hadde fått luke på ca 300 meter. Her måtte det jobbes.  Kilometertid var nå ca 4:16. Noe som er altfor fort. Pulsen var nå også i overkant høy. Men jeg viste at jeg måtte løpe i en gruppe. Om vinden ikke skulle knekke meg helt. Etter 2-3 kilometer med jobbing.  Fikk jeg lønn for strevet.  Gruppen var nå redusert til 3 inkludert meg. Men vi holdt fin jamn fart.


Jeg hadde trodd at vi skulle ha fått hjelp av vinden også.  Men den uteble.  Enten var den i mot eller så kom den inn fra siden.  De strekkene hvor vinden hjalp var trolig i ly av bebyggelsen inne i sentrum.  Vi var innom sentrum hele 4 ganger i løpet av 42 kilometer,  runden var 21,1.



Ved passering halvveis viste tiden 1:34,  uten særlig problemer.  Men jeg viste at runde 2 skulle bli tøffere. Det hele startet med at jeg måtte få av meg den langarmet genseren.  Å den var jo innerst. Så jeg fjernet plagg for plagg løpende. Veldig vanskelig og krevende.  Jeg var veldig redd for å tryne. Men det gikk bra. Eneste tapet var at jeg mistet løperen jeg løp i samme med.  Jeg måtte klare meg selv.....

Jeg viste nå at jeg lå ann til en god tid. Tiden på maraton ble vist i min nye applikasjon på klokka.  Den viste en slutt tid på 3:12. Å nå var det ikke langt igjen.  Men det ble hardt. Jeg lå på vinden i et sett.  Men den gav seg ikke, ikke jeg heller.  Min heia-gjeng hadde heldigvis hjulpet meg med å holde humøret oppe. 




De siste 4 kilometerne ble litt i overkant.  Tempoet ble ikke optimalt.  Følte meg faktisk litt svimmel.  Så jeg tenkte klokt å roet ned.  Kjedelig å detta i bakken nå... Å ikke komme til mål.  Pers blir det uansett.... På oppløpet var det ikke mye sprut. Tiden stoppet på 3:14:09,  offisielltid ble 3:14:15. (brukte 6 sekunder bort til matta).Veldig fornøyd med det.  Jeg kunne juble!!! 4.plass i klassen, 8 totalt av gutta.




Medalje,  cola og flødebolle ble raskt levert av noen hyggelige jenter. Nå skulle det bli godt med en varm dusj, biff og øl. Bare kose meg i sammen med familien. Overrasket ble jeg når det bare var pisslunket vann i dusjen. Dette kom trolig av at jeg hadde kommet så tidlig i mål at de ikke hadde rukket å bruke så mye vann enda ;-)




Tusen takk for et fint arrangement. Skriver noen plusser og minuser i år også.

+ Godt organisert med utdeling av startnummer
+ Fin ordning med innlevering av tøy før start.
+ Meget gode dusj og bad muligheter.
+ Super servering før/under og etter løpet.
+ God stemning i sentrum

- Masse tull i resultatlister. Både tider og plassering
- Lapio sin app var ubrukelig
- Tidtakerbrikke som festes i lissene på skoa er ikke bra.
- Skeptisk til den nye delen av løypa som gikk på smale "plastikk-stier". Blir nok glatt i regn.


Håper på å komme tilbake i 2017. Da skal jeg under 3 timer og 10 minutter ;-)

-Løpe langt med et smil om munnen-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar