torsdag 25. april 2013

Running Hurghada Egypt 2013!

Så  kom tiden for en "sløve" tur til varmere strøk, Egypt. Vi var veldig låst på avreise dato, temperatur, pris var også med i vurderingen. Så vi endte opp med en ukes tur til Hurghada. Dette er et sted vi aldri har vurdert å reise til tidligere. Har vært i Kairo for noen år siden, å det fristet ikke så mye til gjentakelse, i allefall ikke når planen er å slappe av. Mandag ble reise døgn deluxe, ingen trening. En ting som er digg med hurghada er transport tiden ifra flyplassen til sentrum, 10minutter, genialt.


Tirsdag: Nå ble det endelig en løpetur. Jeg hadde studert google map på forhånd så jeg hadde en liten slagplan i hode-plan. Det ble en heftig runde på 9km, avsluttet med å løpe ned  the mainstreet, ikkje bra. 30 minutter styrketrening og 45 min hudvask og skrubb+ 45 minutter pingle masasje. Cobra-show (slanger/ikke biler) på kvelden, fin avspenning etter en dag utenom det vanlige. Vi fikk trent spenst to ganger på hver innkjøring under løpeøkta. Jeg tror det er perfekte treningsforhold for hekkeløpere her nede. Under ser dere blide av fruen ved et "hopp". Hun er ikke direkte langbeint, men høye var de !


Høye var de, å de var mange.....


Onsdag: Nå var det duket for en litt lengre tur. Jeg hadde nå funnet en runde på ca 6km, runden hadde faktisk noen høydemeter også. Det ble tre runder denne gangen, 18km holdt i masse vis i denne varmen. Kroppen var helt klart ikke vandt med denne temperaturen, rundt 30-34 grader i skyggen. Da løpingen var over ble det 30 minutter styrketrening på Seagull sitt gym. Helt greit å trene der. Men savnet noen apparater. Noe skal mann vel savne også. Greit med all-inklusive når frokosten er ifra klokka 0500-1000. Helt perfekt for en som liker å trene i allefall, særlig om mårran er det godt med mat. 



Settball på fruen :)
Torsdag: startet dagen med en match i bocca, en kamp imot Russland. Gikk på en smell der. De hadde nok tørr trent, var like overlegne som de var i vodka drikking. Noe de antagelig har lange tradisjoner på å bli knall gode på. Men der viktigste er vel å delta sant? Å jeg tenker da på bocca, ikke vodka games. Seinere på dagen ble det en time med tennis, oppvarming (slo til hverandre uten regler), så to sett hvor stillingen ble 1-1. Da avsluttet vi med å bare slo litt att og fram. Det var det vi ble mest slitene av også.
Fredag : Nå ble det endelig litt snorkling. Det ble vel rundt en time tenker jeg. Nok til å bli sliten i armer og bein på en helt ny måte. Når adios'ene blir erstattet ned svømmeføtter er jeg glad vi holdt oss i vann å ikke på land. Da vi kom "hjem" ble det tid for en kjapp løpetur, faste runden med vann-stopp hos Lord. Dette er kiosken som er siste mulighet for etterfylling før stigningen opp til toppen hvor Golds Gym ligger. Derfra å ned til streeten hvor vi bodde er det ganske mye nedoverbakke, god               avslutning altså.




Golds Gym Hurghada

Geocachen Sunrise ;-)


Lørdag: Dette ble en dag med litt spesielle aktiviteter. Startet med å løpe etter en chase, det tok meg ikke mange kilometer å finne den. Totalt ble turen på ca 5km. Logget funnet å tok meg feminutter til å nyte utsikten. Den var flott! Det neste på programmet ble en halvtime på gymmen, pumpe litt muskler, leke litt kroppsbygger:p Når det var gjort ble det en runde squars, kjedelig egentlig. Så det blir nok en stund til neste gang. Men fikk da svetta litt,  å for all det trent litt ankler, å bråe vendinger.



Adizero Boost :P
Søndag: Nok en heit dag. Jeg må si at varmen slår meg litt ut. De siste dagene har det nok vært nesten 35 garder i skyggen, å det er ikke en idiel temperatur for en norsk løper i april akkurat. Men det er bedre å løpe en å ikke løpe uansett tempo. Det er min teori i allefall. Jeg startet økta med standard runden, trygt og godt det (trodde jeg). Tok en kort stopp ved den kule " aididas BOOST kiosken" for å ta bilde. Da dette antagelig er siste gangen jeg får muligheten. Jeg løp da økta i adios'ene, ønsker meg sårt et par BOOST nå gitt. Når jeg hadde passert Lord (vann-stoppkiosken) ved rundkjøringen å kommet midt oppi bakken imot Golds Gym fikk jeg øye på to hunder som lå å slikket sol, bak de oppe på terrassen satt en dame. En hund var svart ( sikkert sola seg mest) og den andre var "golden". Da bleik-fisen altså Herr golden fikk øye på meg heiv  han seg opp, ristet litt på hode ( sikkert for å vekke hjernen ifra dvale) å satte i full fart imot/etter meg imens han bjeffet å viste tenner som om det skulle vært en colgate reklame . Jeg fikk sjokk!!! Pøkk!!! Hundetenner var ikke noe jeg ønsket å få i kroppen her nede for å si det sånn. Det er jo motbakke også, ikke kunne jeg snu å løpe nedover, å krysse veien kunne jeg bare glemme. Her var det bare en mulighet, m o t b a k k e d r a g. Jeg tok et skikkelig rykk på ca 50 meter. Da så jeg raskt at angriperen var like dårlig trent som resten av "befolkningen", han ble parkert. He,he...jeg pustet lettet ut. Endelig kom motbakke treningen til nytte.Løp også innom et utkikspunkt som ligger på en høyde litt øst for sentrum. Der tok jeg noen bilder. Rett ved siden holdt de på å bygge hus (som i resten av hurghada).




Da de fikk øye på meg vinket de med armene at jeg kunne komme ned til bygget for så å krabbe opp på toppen for at ta bilder av utsikten, særlig. Det er fælt å si det men så mye stoler jeg ikke på menneser, skulle så gjerne. Men slik har det nå blitt. Turen hjem ble en meget behagelig dasse fart, godt. Hilste blitt på mannen med kjerra og eselet, han vinket bestandig når han så meg. Gøyal type tror jeg. Løpeøkta to ble en runde med intervall, kjørte 90sekunder drag, 60 sekunder hvile x 10. Holdt i varmen det. Måtte også holde hode og øyne oppe for alle hindringer. Nok av de gitt.




Nå er uka over her nede, å godt er det. Det har blitt mye god mat, så litt økning på vekta må jeg nok regne med. Men det skal jeg tåle. Har da i allefall fått trent litt selvom øktene ikke har vært mulig å gjennomføre som planlagt pga temperatur. Alt i alt er jeg fornøyd. Gleder meg skikkelig til en tur i norsknatur, dæven så flott land vi lever i ;-)



                                                                          SKÅL!!


-Løpe langt med et smil om munnen-




3 kommentarer:

  1. Det høres veldig gly (og varmt!) ut :)
    Skal til Mallorca i sommer, så tenkte å prøve meg på litt løping og sykling selv i varmen. hmm, kan bli interessant ;)

    SvarSlett
  2. Gled deg ! Det å utforske feriestedet med joggesko er utrolig spennende, å jeg kan garantere at du får se og oppleve masse som de som ikke løper får gleden av. Regner med et innlegg om turen på din blogg :)
    God tur !!

    SvarSlett