mandag 11. mai 2015

Urinsyregikt : Mindre meieri og mye trening !

Så sitter jeg har igjen med urinsyregikt anfall i foten. Denne gangen er det yttersiden på venstre fotblad. Jeg har også tidligere hatt angrep der. Av erfaring går det  raskt over. Grunnen til det vet jeg ikke. Men innbiller meg at jo mindre ledd som er angrepet jo rasker går det tilbake til normalen. Håper på det denne gangen også. Når jeg sier raskt mener jeg inne 1-3 dager.

Jeg jobber stadig med å prøve å "spore" hvorfor angrepet kommer. Men det er utrolig vanskelig å si. En ting jeg har bitt meg merke i er at det kommer aldri i perioder hvor jeg trener mye. Altså perioder hvor jeg svetter mer, drikker mer og har en mer aktiv livsstil. Kanskje dette kan være årsaken ?

Men jeg blir aldri helt sikker. Tenk om jeg kunne ha blitt det. Det hadde vært en lettelse. Har enda ikke klart å trene konstant. Jeg føler at kroppen også trenger litt hvile. Kanskje jeg da også bør la kroppen svette litt, bare på en annen måte.

En annen ting jeg også tenker på er "nye" ting i kostholdet. Jeg startet opp med et nytt kosttilskudd for noen dager siden. Kan det være det jeg ikke tåler ? Har den siste tiden vært redd for igjen å bli jernfattig. Da det tok knekken på meg siste halvdel av 2014. Noe som var helt tragisk. Produktet jeg da brukte for å komme tilbake til normalen er litt klundrete å få tak i. Har ikke bestilt nytt via nett.

Så jeg startet opp med et produkt som heter floradix formula (kjøpes i norsk dagligvare). Dette er et jern og vitamintilskudd. Har lest nøye på produktinnholdet. Det inneholder mange ting jeg vet er bra for meg i tillegg til jern. Jeg kan nevne bl. kirsebær, C-vitamin. Det som gjør meg litt usikker er vandig gjærekstrakt. Litt usikker på akkurat den. Vet jo at gjær ikke er bra. Jeg vet også at jeg spiser for mye brød og melkeprodukter. Noe jeg nå vurderer å kutte litt nedpå. Bytte til skummet melk bl.

Jeg kommer til å fortsette med dette tilskuddet en stund til. I håp om at det ikke er det som har gjort utslaget denne gangen. Jeg har klart meg veldig bra i en lang periode nå. Å vet at jeg er på rett vei i forhold til sykdommen å mitt kosthold.

Konklusjonen denne gangen er : Svette mer, drikke mer vann og mindre brød og fete meieriprodukter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar