tirsdag 14. juli 2015

På den harde måten !

Løping er vel egentlig en enkel idrett å regne. Man trenger minimalt med utstyr for å komme igang.  I disse varme sommerdager trenger man vel stort sett bare et par løpesko (om mann ikke løper barbeint)  og noen enkle tekstiler. Så er mann klart for tur eller?

For en liten stund siden skulle vi ha med oss en lærling.  Det har i lang tid vært snakk om å bli med på en skikkelig runde i terrenget.  Nå var endelig dagen kommet. Jeg snakket en del om "smarte" ting å gjøre før vi la i vei på turen. Alt ifra tempo, væske og næring generelt før, under og etter økta. Men det er lov å ikke høre. Hvor smart det er vet jeg ikke.



Ved start ble det raskt stilt et spørsmål.  Har du ikke med deg drikke?  Nei,  trenger ikke det. Drikker sjeldent på tur.  Om jeg blir tørst finner jeg bare en bekk. Svaret kom raskt ifra lærlingen.
 Vi var som våryre okser. Etter ønske ifra gjesten skulle turen inneholde en del motbakke.  Syre er digg! Turen startet i reneste gallopp. .....

Jeg var tydelig i mine ord da jeg sa. Løp ikke over evne i starten.  Turen er definitivt ikke slutt når vi kommer til toppen.  Men vi vet alle hvordan yre okser er. Bånn gass!  Vi klatret oss oppover motbakkene.  Høydemeter på høydemeter.  De erfarene tok seg en slurk med vann i ny og ne.  Holdt tempo der det skulle være uten at syra skulle ødelegge turen videre når vi nådde toppen.  Alle var ved godt mot.  Lærlingen imponerte stort med høyt tempo.  Holdt meg noen meter bak. Så ikke tempo skulle økes imot noens vilje. Slapp av!  Baktroppen fanger deg. Tenkte at dette måtte bare gå galt. For det hjalp lite å prøve på labert tempo. Her skulle det løpes......

Etter ca 50 minutter motbakke nådde vi toppen.  En var fullstendig utslitt.  Å ja du tippet rett,  læringen var helt ferdig. Planlagt tur var på ca 20 km. Vi hadde nå løpt snaue 5. Altså 1/4 del. 
Lærlingen maset veldig etter væske.  Bekkene kom ikke hyppig nok til å oppfylle ønsket.  Vi andre tok en sup i ny og ned. Kunne ikke dele heller. Her skulle det læres på den harde måten :-)

Hele turen endte opp med at lærlingen måtte hentes med bil. Han kom seg rett og slett ikke tilbake til start. Da vi snakket om turen i bilen hjem ble vi enige om at det hadde vært en lærerik tur. Det hadde også vært en fin tur til tross.  Fikk jo sett mange fine plasser. Selv om det ble på den harde måten ;-)

Så om ikke lenge er "vi" nok klare igjen for en ny tur.....


-Løpe langt med et smil om munnen-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar