mandag 29. juni 2015

Nok er nok Mr. Gout !

Nå har jeg virkelig fått nok av urinsyregikt driten. Dette er andre året på rad den gjør slik at jeg ikke får hjulpet til og startet på Nordmarka Halvmaraton.  Den har forårsaket så mye dritt i forhold til å fungere normalt at jeg har rett og slett fått nok. Å dette er jo bare en ting gikta har forårsaket. Men orker ikke nevne alt her nå. Det er så mye at det bare gjør meg kvalm ved tanken.

Det hele startet denne gangen med at jeg fikk en veldig diaré som varte i ca en uke.  Da den så og si var over kom urinsyregikta hivende på, natt til fredag.  Å denne gangen merket jeg at det var den veldig vonde hissige typen som meldte sin ankomst. 


Ankelkul og rist er vel så og si borte :-)


Grunnen er selvfølgelig stort væsketap og mye blodtapping den siste tiden.  Dette er veldig dårlige odds for en som har urinsyregikt.  Konsentrasjonen blir da høyere en høyest i blodet. Jeg ligger helt i grenseområdet (200) ved kun kosthold. Så det minste avvik kan sette meg ut av spill. Orker ikke ha det slik lengre. Har følt det slik siden 2006. Men har hele tiden hatt et håp om tidlig medisinering.

Søndagsmorgen opplevde jeg noe jeg ikke trodde var mulig eller har hørt ikke er veldig vanlig.  Jeg hadde urinsyregiktangrep i begge beina/ankler. Den venstre foten var på retur da den høyre startet opp smertehelvete. Da blir mann litt ekstra sur. Følte meg skikkelig uheldig.  Men må jo bare bite tenna i sammen å gjøre det tingene som må gjøres. 


Jeg snakket med revmatologiske på fredagen.  Så de er nå klar over at jeg ønsker å starte opp prosessen med å få faste medisiner.  De skulle sende over informasjon til meg og min fastlege.
Dette er noe jeg gruer meg litt til.  Sjansen for å få angrep øker veldig i starten. Men skal flate ut etter ca 6 måneder.  Jeg hadde lyst til å starte opp med det samme.  Men ser nå at det mest praktiske er å starte opp prosessen etter uke 33. Dette pga ferie avviklingen hos lege og meg. Håper dette er noe som kan gi meg en litt sikrere fremtid som en oppegående kar ;-)




Snart er jeg klar igjen......

3 kommentarer:

  1. Hei! Hvordan har det gått etter du gikk over på faste medisiner? Er det noe du vil anbefale?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Per! Har nå gått på medisiner i snart 1 år. Og det er noe som anbefales. For min del i alle fall. Jeg spiser og drikker ALT. Har ikke hatt mange attack. De jeg har fått har også vært mye mildere. Kosthold i seg selv reduserer urinsyrenivået veldig lite. Jeg forsøkte i mange år. Tok også regelmessig kontroll ved blodprøver. Har ikke fått trent så jamt på mange år. Så medisin var tingen for meg. Se om jeg kommer med et innlegg angående min prosses. Hyggelig at du spurte ��

      Slett
    2. Hei igjen Ståle, jeg må si det er veldig imponerende at du har klart å holde formen som maratonløper med denne diagnose over så lang tid. Kjenner meg godt igjen i dine beskrivelser, veldig bra du skriver om dette og forløpet til fast forebyggende medisinering i blogginnlegg over flere år. Jeg har hatt samme diagnose siden 2008, er omtrent på din alder og vurderer for tiden det samme. Godt å høre løsningen har fungert godt for deg. Dine innlegg er ærlige, rett på sak og det føles bra å lese at man ikke er alene om problemene rundt diagnosen. Jeg kommer til å følge med videre..

      PS! Googlet meg frem til bloggen din, så tenker flere enn meg følger med:)

      Slett