tirsdag 11. august 2015

Sommerferie i Göteborg!

Da er en sommerferie over. Dette var en tid jeg gledet meg til.  En tid med ekstra tid til familie, opplevelser, kos og trening.  Å det har det blitt.  Jeg startet ferien med å løpe det nye ultraløpet Blefjells Beste.  Noe dere kan lese om i tidligere innlegg. 

Uken etter gikk turen til Sverige. Nærmere bestemt Göteborg.  En by det er noen år siden jeg har besøkt. Har enda ikke fått rotet meg til å løpe verdens største halvmaraton,  Varvet. Mulig jeg får muligheten i 2016.

Så fort jeg vet hvor turen går starter jeg å planlegge mulighetene for å oppleve noe under en treningsøkt.  Turen til Göteborg ble ingen unntak.  Siden bosted ikke var langt unna fornøyelsesparken Liseberg ble planen lagt derfra. Etter et søk i Google maps kunne jeg se at en løpebane lå like i nærheten.  Denne må jeg innom. Utifra området der gikk det mange gangveier.  Som måtte utforskes. Etter litt utforskning dro lysten på opplevelser meg imot Botaniskhage Göteborg. Påvei dit møtte jeg både hare og rådyr opptil flere ganger.Å det midt i byen .  Helt sprøtt!  Jeg løp trossalt i en storby.  Snakk om opplevelser.




Botaniskhage hadde ikke åpnet for publikum,  var litt tidlig ute. Men en hyggelig morgenfugl som meg slapp selvfølgelig inn. Løpe en liten runde for så å suse videre. Disse turene er hovedsakelig for opplevelser,  trening og mosjon er bonusen.








Etter planen skulle jeg nå over til slottsskogen. Den måtte jeg få med meg.  Hørtes så fin ut. Å den skuffet ikke.  Parken var kjempe fin.  Jeg suste rundt iblant kunst, små vanndammer,  lekeapparater,  teaterscene og selvfølgelig mange forskjellige dyrearter.  Helt fantastisk... Dette er ferie.

Nå gikk turen videre ned til sentrum.  Å Göteborgs Karl Johan.  Litt rart å se slike steder før byen våkner til liv. Men det er jo en opplevelse i seg selv. I enden starter byens flotte kaianlegg. Gøta elv strekker seg helt ifra Væneren til den renner ut i Kattegat .  Veldig fint området.  Med mange aktiviteter. Jeg testet ut en klatrevegg uten særlig hell . Turen gikk så opp til Vasaparken. Digger knekkebrød så måtte bare bortom. Men den var bare en liten grønnlunge i byen. Ingen ting spesielt.  

Göteborg skal ha skryt for alle sine grønnelunger.  Veldig flott å se og nyte. Særlig for skogensmann som trives best på fjellet eller i dypeste skogen.






Nå hadde klokken blitt såpass mye at det var påtide å tenke på å returnere til leiligheten. Passerte nå noen kvartal unna.  Så turen opp til leiligheten ble kort. Nå ventet en god frokost å en flott dag med familien i Liseberg.  Kan det bli bedre? 


-Løpe langt med et smil om munnen -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar