fredag 9. oktober 2015

Skagen Marathon 2015

Endelig fikk jeg mulighet til å starte i nok en maraton i dette fantastiske løpe landet, Danmark.  Dette skulle bli mitt tredje maraton i Danmark. Vi er ofte på ferie her. Så jeg kikker da om det er noen løpeopplevelser i nærheten.  Denne gangen var det full klaff med høstferie og Skagenmarathon .
Jeg har flere ganger vært i Skagen. Så jeg viste at omgivelsene var fantastiske.  Da var det bare å glede seg. Her kunne jeg også drøye påmeldingen til en time før start. Å det passer en revmatiker perfekt.  Nok løp jeg har meldt meg på å må droppe pågrunn av gikta.  Betaler heller litt mer å får løpt. En å sitte med en billig startkontingent på sidelinjen.






Etter en fin båttur over Skagerak med superspeed 2 og en overnatting på feriestedet til svigers ved Løkken, Grønhøj.  Gikk turen oppover til Skagen.  En kjøretur på ca 1,5 time.  Tiden i bilen gikk med til å spise, drikke og slappe av.  De andre skulle komme etter litt seinere utpå dagen.
Da jeg ankom startområdet som var ved havnemesterboligen var det allerede yrende liv. Været var også helt perfekt.  Sol, 15 grader og vindstille.  Parkerte bilen rett bak hoved teltet.  Teltet som var beregnet til løpere før og etter løpet var forøvrig innredet med egen bar.  Stilig!






Så ble det en liten rusletur opp til startnummer utdelingen.  Den lå ca 1500 meter unna,  inne i hallen ved svømmeanlegget. Da jeg skulle betale gikk selvfølgelig bankterminalen i lås. Så da sto jeg der. Spurte etter nærmeste minibank. Men dit slapp jeg å gå. En veldig snill dame betalte for meg. Helt strålende at mennesker kan være så snille i disse dager. Jeg takket og bukket pent. Fikk hennes kontonummer å lovet å føre over penger da jeg kom hjem til Norge (noe jeg har problemer med å få gjennomført).Tiden før start gikk nå med til normal prosedyrer før en maraton.  Her har vi vel alle et fast mønster. Jeg har i allefall mitt.



Pep-talk på troppene før start :-)




Klokken elve gikk starten. Tempo var som vanlig i alle starter ganske høyt. Til tross for unormal høy puls gikk det fint. Etter ca 2 km sank pulsen til normalen.  Enda tempo var nesten det samme.  Jeg følte nå at kroppen spilte på lag med meg. Kom inn i fin marsjfart.  Lå i en gruppe på fem løpere. Fin fart. 4:30-4:45 fart. 

Asfalt var nå byttet ut med grusvei /sti. Vi holdt følge i noen kilometer før gruppa løste seg opp. Jeg ble alene foran noen å bak noen. Så da var jeg alene. Men det er jeg vant til.  Finner sjelden noen å løpe i sammen med.  Enten går det for fort eller så går det for sakte.



Nå hadde løypa passert Den tilsandede Kirke. Jeg var på vei tilbake imot sentrum. Men noen små bakker og evig lange sletter måtte løpes først. Kroppen var forsatt fin. Hadde faktisk trua på ny pers, 3:15. Etter en liten sløyfe innom sentrum stakk løypa utover imot Skagen fyr. Utover imot spissen på Skagen.

Men først kunne jeg få noen godt trengte heiarop ifra mine nærmeste som hadde benket seg opp i sentrum.
Strekningen ut til skagen fyr var en tur retur del.  Her møtte jeg lederen og resten av gjengen. Jeg telte meg frem til at jeg nå lå på en 18 plass. Kroppen var forsatt fin.

Etter skagen fyr strekningen gikk turen nedover imot kaia. Lett løpt og fint. Nå var det bare å cruise inn imot passering halvveis.  Passeringstiden ble 1:37. Veldig fornøyd med den. Særlig når jeg ikke hadde gjort noe spesielt for å løpe fort. Løp etter følelsen.  Nå var det siste runde som skulle avgjøre.

Starten på den gikk veldig bra.  Jeg hadde til nå holdt god margin på 4:58 min pr km som var mitt mål ved dette løpet. Fornøyd om jeg kom under 3:30. Jeg hadde også nå holdt meg en god stund. I håp om at "migatrengen" bare skulle bli borte. Det ble den ikke gitt. Så da ble det en stopp.... Første km over 5 var et faktum.  Da ble jeg litt trist. Kjedelig.  Men kunne jo ikke pisse i buksa heller. Så på 27 km havnet kilometertiden på 5:32 !!! 

Jeg kom ganske greit tilbake i løpet etter stoppen. Faller lett litt ut av løpet etter ufrivillige stopp. Det hadde passert en løper da jeg var opptatt ute i skogen. Men tok han lett igjen. Kunne ikke se noen andre løpere foran meg. Da jeg kom til 37-38 km møtte jeg ingen ringere en veggen. Det var fullstendig stopp. Motvind hjalp heller ikke noe særlig. Men det var bare å jobbe på......

Jobbet som en gal ifra 37-40 km. Da løsnet det litt opp. Mulig medvind og slak nedoverbakke hjalp til litt. Farten økte igjen. Å jeg kunne suse imot mål. Jeg var lettet og glad. Det var yrende liv i gatene. Folk sparte ikke på kuttet. De brølte oss/meg frem. Veldig bra. 





Jeg kunne stoppe klokken på tiden 3:22:08 (egen tid). Noe jeg var veldig fornøyd med. Jeg har tross alt slitt med kroppen denne sommeren/høsten også. Å jeg har enda ikke funnet ut hva som skjer for utenom urinsyregikta.  Det å komme i mål 8 minutter før "fornøyd-grensa" og bare 6 minutter bak pers er bra. Nå skulle det bli godt med en varm dusj og en kald øl ;-)





Digger å løpe langt i Danmark....Håper vi sees snart igjen ;-)


Løps vurdering:         

  + Proff utførelse, mange løypevakter, fin trasse, publikum, servering før/underveis/etter løpet, stor medalje, godt merket

- Ingen skilting til nummerutdeling, Ingen skilting til garderobe, bankterminal for betaling virket ikke, dårlig eller ingen opplysning om gratisparkering, tidtakerchip som festes i skolissen, litt høy pris


Løpets hjemmeside: Skagenmarathon




-Løpe langt med et smil om munnen-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar