søndag 31. januar 2016

Karlstad 6 timmars 2016

Årest første løp er over. Året ble innviet på samme måte som i fjor,  Karlstad 6 timmars.  Et løp som arrangeres av IF Göta Karlstad.  Dette går på en rundbane innendørs. Banen er ca 200 meter,  197 tror jeg er mer nøyaktig.  Innerste bane er flat. De andre banene har innlagt dosering i svingene.  Løpet har en maks grense på 60 deltakere.  Noe de ikke har noen problem med å fylle.  Å det blir fullt :-)

Løpet mitt i fjor ble totalt ødelagt av sykdom.  Men jeg fullførte da å.  Denne gangen skulle det heldigvis gå bedre.Hallen var godt befolket av ivrige løpere og publikum da vi ankom.  Dette er som alle andre ultraløp deltakere på alle nivå.





Vi benket oss opp med alt pikkpakket i enden av den ene svingen. Ved siden av kjukkasen. Trygt og godt på samme sted som i fjor.  Greit om mann skulle trenge et sted å legge seg ned litt å.
Men planen i år var ikke å ligge. Vi savnet selvfølgelig Gjermund Sørstad og kona.  Planen var å løpe jamt og trutt hele veien.  Uten stopp. Dette ville gi meg en god følelse om det funket. Tempo var ikke i fokus. Lengden fikk bli som den ble. Da nummeret og stæsj var montert på kroppen var det bare få minutter til start.  Alt var klart for 6 fine timer på en 200 meters bane hos søta bror.

Jeg startet rolig. Valgte også å høre på egen musikk.  Noe jeg vanligvis ikke gjør før i krisesituasjoner.  Men her følte jeg at det kunne bli krise helt ifra start. Musikken som spilles på lydanlegget i hallen er ikke min stil.....Åsså tenkte jeg at et 6 timers løp er såpass kort at det går greit å høre på egen.  Å det viste det seg å gjøre. 


Bilde tatt av Solstafoto


Rundene gikk og kilometerne tikket inn på konto.  Ingen problemer av noe slag. Måtte en liten tur på toalettet etter ca 2 timer.  Hadde nok vært litt hard på flaska. Men det er jo slik mann ta høyde for. 
Jeg merket tidlig at ca 1/3 av de 60 startende løp en del fortere en de andre. Men jeg hadde bestemt meg for å holde samme tempo og system. Hadde med meg rikelig med drikke og næring.  Vann tok jeg ved fellesbordet som innhold mye godt. Liker best å benytte medbragt.  Da det latt seg gjøre.  Redd for å få inn noe jeg fungerer dårlig på. 


Tine YT, Aass vørterøl og banan var hovedføden...



Da vi hadde løpt i 3 timer var det klart for vending. Hadde da bestemt meg for å ta det ekstra pent. Slik at kroppen fikk vendt seg til å løpe andre veien. En helt annen belastning i svingene å særlig oppe i bane 2 og 3 hvor det er dosert. Å oftere og oftere måtte jeg opp for å passere andre løpere. Ved vending lå jeg på ca 20 plass.  Men nå gikk det saktere og saktere med nesten alle.  Bortsett fra meg og en håndfull andre.

Bilde tatt av Solstafoto


Kroppen føltes helt super.  Jeg "spiste"  meg sakte men sikkert opp over på resultatlisten.  50 kilometer var passert... 60 var neste mål. Alt over 60 var bare rein bonus. 

Da det gjenstod 1 time var jeg glad. Tok av meg mp3-spilleren og headsett.  Nå fikk svensktoppar bare strøme inn i ørene. Låta sola i Karlstad er helt klart en høydare for folket. Men den skulle jeg nå overleve.  Jeg var nok en av de som nå hadde høyest fart. Spørsmålet var hvor høyt på resultatlisten jeg klarte å komme før sluttsignalet lød klokken 16:00. Med litt flaks kunne det bli topp 10.
Da det var under et minutt igjen ga jeg fullgass.  Slik at jeg akkurat skulle rekke runde nummer 333. Å det gikk det 'å. Når målstreken var passert kunne jeg sette meg ned. Siden jeg var plassert rett etter mål /startstreken var jeg en av de første som fikk målt distansen. Hadde jeg ikke kommet meg over streken hadde jeg blitt en av de siste. 


Jeg ble målt til 64 478 meter.  Dette ga meg en 9. plass. Veldig fornøyd med det.  Å særlig at løpet gikk så fint. Ingen problemer av betydning.  Klokka mi viste 66,6 km. Å det stemmer nok ganske bra. Hadde avvik på ca 2 meter ved testing før start.  Men det ble mye løping i yttersving.  Å da blir det lengre.





Etter at jeg hadde fått 5 minutter på ræva. Gikk turen ned til hotellet.  Dette lå ca 6-7 minutter unna. Dette er også hotellet hvor løperne møtes til middagsbuffé etter løpet.  Premieutdeling og mat :-)
Alltid gøy å se løperne i sivilttøy.  De var jo nesten ikke til å kjenne igjen.  Men vi tok de på ganglaget.  Mange kjente stilarter.  Selv følte jeg meg ganske normal i "skøytene". 
Da gjenstår det bare å takke arrangøren og medløpere for en minnerikt lørdag i Karlstad.  Vi er spreke!

En iskald Mariestad var godt.



Takk for oss !
Mulig vi sees igjen i 2017 ;-)



-Løpe langt med et smil om munnen -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar