torsdag 29. mars 2018

Vintertur med joggesko som kan anbefales!

Denne vinteren har jeg prøvd å fokusere på å løpe ute. Jeg har noen tidligere år holdt meg mye inne på tredemølle. Men trives best ute i frisk luft. Så denne vinteren skulle all kondisjonstrening foregår utendørs. Om det har "virket" vet jeg ikke. Men har i vinter fått mange fantastiske turer ute i skogen. Trives ikke så godt langs trafikkerte bilveier. Så da ofrer jeg tempo i mot opplevelse og sikkerhet.

Det går ikke veldig fort når mann traver rundt i snøfonna. Men gøy er det. Jeg hadde en periode i februar /mars hvor jeg fikk en kraftig influensa og omgangssyke. Noe som tydelig satte formen tilbake. Men det er slik mann må regne med.

En av de fineste løpeturen i vinter var turen fra Sundvollen til Lommedalen (en herlig runde på 34km). Liker best runder. Ikke veldig fan av tur retur turer. Men noen unntak blir det selvfølgelig. Er jo flere meter med snø ❄


Kompis guider meg opp til Retthella :-)

Her kommer en liten beskrivelse av turen:

Jeg parkerte rett oven for bommen på vei opp til Kleivstua. Der fra gikk det i løssnø oppover til Retthella. Plassen som kanskje er best kjent for St. Olavs kilden. Noe du bør ta en titt på i sommer halvåret. På vei opp dit hadde jeg følge av en kompis. Han har gått opp dit gjennom store deler av vinteren. Imponerende. Åsså så fin trening.


Retthella St.Olavs kilden nedover til høyre i bildet.




AT-Veien
Retthellaveien




Etter passering av Retthella kom vi ut på brøyta vei. Der tok vi hver vår retning. Han  tilbake mot parkering. Jeg til venstre inn over i Nordmarka. Fulgte ny brøyta Retthella vei helt ned til Bjørkevad. Her deler veien seg. Tar du til venstre her kan du fint følge Fjellseterveien helt frem til Damtjen. Jeg tok AT-veien nedover til høyre.




Her er det utrolig lettløpt å fint nedover til Mattisplassen. Mattisplassdammen ligger fint til på venstre side av veien. Utrolig flott sommer og vinter. Fulgte At-veien helt frem til Guribysaga. Hvor veien skifter navn til Guribysagveien. Guribysaga husker jeg godt. Den reddet oss under marka 24 for flere år siden. Hadde det ikke vært for den hadde Hans Edgard og jeg trolig ikke kommet oss over Lomma. En flott elv som kommer inn i Lommedalen. Jeg fulgte denne veien til jeg tok av inn gamleveien. Løp den over til Øvre Johnsrud gård . En flott herskapelig gård plassert ved Lommedalen golfklubb.
Men nå var jeg litt usikker på hvor turen skulle gå videre. Hadde bare kosta på nedover. Ingen planer om hvor jeg skulle når jeg ankom Lommedalen.

Valget falt på Gamleveien inn over mot Langebru Elgseter. Langebru Elgseter er også en perle gjemt inne i Nordmarka. En veldig flott plass. Det er trolig også mulig å få servering her. Men det hadde ikke jeg tid til...... Kampen mot klokka hang over meg.


Langebru Elgseter



Nå kom jeg til tungt terreng med mye bratte motbakker. Jobba på nü!
Da jeg endelig kom frem til Benteplassen ble jeg glad. Ny brøyta vei!! Benteplassen er fin der den ligger helt i enden av veien som kommer fra Kleivstua. Du trenger nok bom nøkkel for å komme frem med bil. Men det ønsker vi ikke. Gjør vi vel?




Fra Benteplassen var det bare å kjøre på. Det var helt nydelig å komme på slikt lettløpt terreng nå. Det koka i kroppen. Sola ga meg fortsatt litt lys. Så nå var det ingen fare. Turen ned til bilen som sto parkert i første svingen etter bommen var bare en lek. Synet ut over Buskerud fra Kleivstua svikter aldri.

Utsikt over Tyrifjorden,



Da jeg ankom bilen fikk jeg litt sjokk!! Lysene sto på. Oi! Oi! Tenk om den ikke starter..... Da kan det fort bli litt lengre tur en planlagt. Men UP'en fyra veit du 😉

Håper dette frister deg til å ta en tur. Start gjerne oppe på Kleivstua. Så slipper du unna litt motbakker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar