onsdag 11. november 2015

Rakt Upp 2015

Da jeg ble invitert av en kamerat til å bli med til Fagernes for å løpe Rakt Upp.  Må jeg si at jeg ikke helt forstod løpets navn. Jeg tenkt at rakt upp trolig betydde rett opp. Men siden rakfiskfestivalen også er samme helg. Tenkte jeg at rakt kunne ha noe med rakfisk å gjøre. Om det er motbakke eller rakfisk spiller liten rolle. Liker begge deler jeg. Så det tok ikke mange timene før navnene våre sto på startlista, Lars og Ståle. Vi var klare for et nytt løp.




Lørdag morgen klokka ni satt vi oss i bilen å satte kursen imot Valdres. Turen oppover gikk med til å skravle om løst og fast.  Etter ca 2 timers kjøring kunne vi svinge av til sentrum på Fagernes.  Etter at bilen var parkert begynte vi å "jobbe " oss oppover i hovedgata i Fagernes. 
Vel fremme i Gjensidige gården kunne vi puste lettet ut.  Vi overlevde. Men overlever vi neste utfordring. Det gjenstår å se....




Det nærmet seg raskt start. Lars og jeg rakk en liten tur oppover i løypa. Å den var alt annet enn flat. Her gikk det Raktupp...Presis klokka 12:00 gikk starten. Vi starter i bakgården på Gjensidige gården.  Da starten gikk løp rekordmange deltakere ut i en kjempe fart. Så ingenting nytt her i forhold til andre konkurranser. Det var bare så vidt feltet klarte de to kjappe venstresvingen som kom rett etter start. Men etter passering av Fagernes Camping fikk fløyta en annen lyd, 4 min pr km tempo ble nå ganget opp... Kanskje helt opp med seg selv. Altså 4x4... (en velkjent intervalløkt.  Det var heller betegnelsen for en bil jeg skulle ønske jeg hadde, firehjulstrekk. Men etter 1 kilometer i bratt motbakke var det hakke før jeg fikk trekk på alle fire.  Jeg var helt i knestående.  Bare noen få centimeter før begge hendene touchet bakken. 


Bilde er ifra det flate partiet ....


100 meter før mål flatet det heldigvis ut. Men tempo økte ikke betraktelig av den grunn.  Beina og ræva var like råttene som rakefisk.  Jeg stupte over mål... Lettet og glad. Etter noen minutter var jeg igjen klar for å "leve ". Jeg kunne nå nyte den fantastiske utsikten over Fagernes sentrum.



Dette er ingen flyfoto....


Motbakkens premie......nytes !


Det gikk ikke mange minuttene før Lars også kunne kare seg over mållinjen i en stil som virket noe merkelig. Har fotobevis Lars .  Han var helt tydelig minst like sliten som meg ved passering. Men vi klarte det. Vi kom opp å kunne nå skryte av at vi løp Rakt Upp eller løpt er vel litt å ta i.  Stilen det ble gjort på er uvesentlig.

Noen bilder og saftglass seinere var vi påvei tilbake.  Vi valgte en annen rute ned. Tenkte at det var greit.  Kom da innom flere flott utsiktspunkt. Det ble selvfølgelig foreviget på "film ".



Om få sekunder er det over Lars.....



Flere og flere kommer klatrende.....91 totalt :-)


Vel nede ved bilen som sto parkert helt i andre enden av sentrum, ved Shell.  Jeg hadde nå planer om en dusj.  Men Lars insisterte på at en "pakkis-dusj" holdt. Freshe og fine ruslet vi tilbake til start. 
Her skulle nå premieutdelingen holdes. Lars ønsket seg veldig en medalje. Men jeg sa at underbuksa vi fikk før start var nok deltaker beviset. Vi spøkte med at den ble utdelt sånn i tilfelle du skulle være uheldig å drite i buksa påvei oppover den bratte bakken.



Nedstigningen har startet.....



Der ingen skulle tru at nokon kunne bu....


Premieutdeling var lang.... En haug med uttrekkpremier. Åse Klingenberg fikk det hun ønsket deg mest. En flaske med aquavitt, spesiel signert flaske.  Ellers fikk folk hodelykter,  førstehjelpspute og selvfølgelig rakfisk. Men altså ingen medalje til Lars og meg. Vi må nok henge opp trusa på premieveggen hjem.


Til slutt vil jeg bare si tusen takk for en super dag og arrangement. Dere skal ikke se bort ifra at vi kommer tilbake til neste år.  Enda raskere og sterkere en noen gang....


Link til arrangementet : Treningoglivsstil / RaktUpp



-Løpe langt med et smil om munnen -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar