søndag 3. september 2017

Mosjøløpet - Det leverer!

Nok en gang skulle jeg være så heldig å få starte på årets utgave av Mosjøløpet. Et løp jeg debuterte på i fjor. Altfor seint. Løpet har blitt arrangert i snart 50 år. Jeg er altså ikke gammel nok til å kunne ha startet på alle startene. Men nå er jeg endelig i siget. Klarer jeg å stille neste år kan det vel kalles en tradisjon. Under ser dere et kartutsnitt av "herligheten".


Kartutsnitt av herligheten !

Årets utgave hang lenge i en tynn tråd for meg. Det ble plutselig lørdagsjobbing (kan ikke huske sist). Men så effektiv og rask jeg er klarte jeg å få det til. Takk for det. For nå vet jeg hva jeg hadde gått glipp av... Og det hadde vært trist. Jobbet som en gærning fra 07.00 til 11.00, kastet meg i bilen. Og suste hjem. Kastet meg inn døra hjemme. Heiv innpå 2 skiver med brød før jeg tredde på meg fin stasen, skoa sto allerede klare på yttertrappa. Sto til tørk etter forrige tur. Starten var jo ikke før kl 12.00.  Goooooood tid.


Starten i år var selvfølgelig ikke flyttet. Den lå der like flott ved den søte lille røde gamle skolen i Åsbygd, " Kjyta" skolen på folkemunnen. Min mamma gikk grunnskolen der. Jeg hadde ikke fått tid til å ta ut noen kontanter til startkontingent i år. Men det var ingen problem. Her gikk det fint med vipps. Digitalt altså.  Da har du ikke det å skylde på i alle fall. Støtt opp på lokale løp :-) At folk velger å betale 750 kr for et løp i sentrum av Hønefoss. Og ikke starter på Mosjøløpet for 150 kr ink. pulverkaffe, bolle med rosin, bolle uten rosin og saft er meg en gåte. Jeg skjønner ikke greia....

Jeg fikk fort øye på flere kjente. Også ukjente. Og det er positivt. Nye fjes liker vi. Deltagelsen var nok litt lavere i år en i fjor. Håper folk vet hva de går glipp av. Og de som ikke vet ser jeg på startlista i 2018. Løpet er noe som passer for alle løpere og gangere. Alle skal med!

Presis klokken 12:00 satte feltet i gang. Rett inn i første bakken. Flere løpere kom med gøyale kommentarer. Det liker vi. Det skal være litt moro, ikke bare gøy.

En beskrivelse av løypa er ikke lett. Men den er ikke lett. Løypa er en opplevelse i seg selv.
Planen min i år var å løpe raskere opp til Mosjøen en i fjor. Der er det også drikkestasjon flott plassert. Tiden min dit i fjor var nøyaktig 45 minutter. Så jeg viste godt hva jeg måte gjør. Her var det bare å jobbe på. Min styrke er helt klart motbakker eller sagt på en annen måte. Nedoverbakker er min svakhet.


Drikkestasjon på Mosjøen etter 8,2 km.


Jeg havnet i år som i fjor eller som på de fleste andre løp i et vakuum. Men det varte ikke lenge før en løper kom opp på siden. Yngve Thoresen ga meg god pes opp til Mosjøen. Takk for det. Men da ble det for mye nedoverbakke til at jeg kunne følge han. Hade bra!


Kom ned i live. Foto : Hans Edgard Rakeie

Jeg klokket inn 2 minutter raskere til drikkestasjon i år. Og jeg var da allerede fornøyd. Så nå var det bare å koste på nedover igjen mot bygda. Eller det er litt feil. Er noen bakker etter at du har kommet opp til Mosjøen også gitt... Etter at veien imot Øyangen var historie startet en opplevelse som du bør unne deg. Det var en liten periode hvor jeg følte at jeg hadde altfor lange armer. Beina var litt korte. Men de ble for litt lengre da de kom opp igjen fra myra.  Møkka skvatt!


Utseende etter "vask" :-)


Etter noen kilometer i myr, steinrøy og tett barskog øynet jeg sivilisasjon. Jeg hadde en nesten ulykke. Fikk en skikkelig strekk i korsryggen som ila helt ned til stor tåa. Men det virker som om at det gikk bra heldigvis. Plutselig fikk jeg øye på kjent folk. Hans Edgar og Emil sto der med fotokamera. Takk for fine bilder. Hans hadde levert dokumentasjon på gyldig fravær til løpsgeneralen Gudmund Bakke og arvtageren Wibecke. Stoler på det Hans. Om du ljuger blir det strafferunde i Nordmarka :-)


I store forsamlinger er det greit å skille seg ut fra mengden :-)


Vel nede på asfalten var det ikke mange hundre meter igjen til den berømte skolen ... Hadde fortsatt litt tempo å gi. Så gønna på det jeg var kar om. Ingen hadde heldigvis klart å nærme seg mye bakfra i år. Ingen stress altså.Siste kilometeren gikk unna på 3:42.  Veldig fornøyd med at det fortsatt var litt igjen av kroppen. 

Men jeg var jo spent på om jeg matchet tiden fra i fjor. Hadde som sagt 2 minutter i banken på Mosjøen.Klokka i år stoppet på 1:17:53, 2 minutter og syv sekunder raskere enn i fjor. Også er jeg et år eldre. Det må jeg si at jeg er fornøyd med. Tror det holdt til en åttendeplass.Nå skulle det virkelig smake med bolle, saft og selvfølgelig pulverkaffe.Digger !! 



Tusen takk for denne gang. Håper vi sees igjen til neste år.

PS ! Alle får pokal :-)


-Løpe langt med et smil om munnen-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar